torsdag 17. mars 2016

Lek.







































Lek = glede, lystbetont, artig, samarbeid, aktivitet, forsking og sikkert mye mer. For barn er leken også en fantastisk læringsarena; tenk på alt de lærer om seg selv og hverandre når de er sammen og skal få leken til å vare og utvikle seg. Når de er enige og når de må finne løsninger - med eller uten voksen hjelp.  Men først og fremst er lek nettopp lek - og kun for lekens skyld!
Mange ganger har vi satt frem materiell og tilrettelagt for lek og eksperimentering  - ofte i det tidsrommet alle barn og alt personale er tilstede.  Andre ganger er det barnas initiativ som styrer leken - om det er en stille byggelek under et bord eller full fart i klimasonen.

Noen ganger er det rolig og få barn sammen, andre ganger bølger leken gjennom huset og både fart og lyd er høy.  Begge deler kan være lek, og ofte er leken med mest lyd og fart artigst for barna.  Så prøver nok vi voksne å dempe både tempo og volum..., for aktive barn i full fart merkes på hode og kropp - iallefall når de er inne i hus. Men tenker jeg tilbake til egen barndom, så husker jeg godt hvor artig det var med "full - fart - lek"...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar